Пређи на главни садржај

Kartice

Platne kartice kao oblik bezgotovinski sistemi elektronskog plaćanja
Kod bezgotovinskog sistema kupac koji ima otvoren račun u banci koristeći jedan od oblika bezgotovinskog plaćanja zapravo trgovcu predaje nalog za prebacivanje sa svog računa na račun trgovca. U našem je slučaju elektronski nalog. To može biti e-ček, kreditna kartica, debitna kartica i slično.


Razvoj kartičnih sistema
Za različite se vrste plastičnih kartica koja danas intenzivno koristimo u platnom prometu može reći da su Američki izum. Daleki su preci kreditnih kartica postojali još pre 60 godina. Radi se o tzv. "store cards" koje su se koristile u Americi kao sredstvo identifikacije odobravanja određenih kredita prilikom kupovine na malo. No prve prave i šire korišćene kreditne kartice pojavile su se 1950. godine - radi se o Diners Club International kreditnim karticama. Već 1951. godine Diners Club imao je 42000 članova, koji su do tada potrošili više od milijun dolara plaćanjem karticama. Kako se Diners Club širio, njegove poslovnice naglo su nicale po svim većim svetskim aerodromima i poslovnim centrima. Premda se naglo proširio, Diners Club dugo nije postao popularan u masovnoj upotrebi. Prve kreditne kartice koje su to uspele su bile VISA MasterCard, izdane od nekoliko velikim američkih banaka kasnih 60-tih godina. U današnje se vreme novčani promet ostvaren kreditnim karticama izražava u stotinama milijardi dolara, a broj kartica u opticaju stotinama milijuna. Prema pokazateljima ove vrednosti će još dosta rasti širenjem na nova tržišta.
Razvoj sistema za plaćanje baziranih na kreditnim karticama je započet šezdesetih godina prošlog veka. Dva najpoznatija tipa kreditinih kartica su VISA i MasterCard i nalaze se u upotrebi i danas. Osnovne odrednice razvoja VISA kartice je početkom šezdesetih godina postavila Bank Of America dok je u Evropi razvoj ove tehnologije 1966. godine preuzela britanska kompanija Barclaycard. Do sredine 1995. godine, ova organizacija (koju sačinjava 18 hiljada finansijskih institucija širom sveta) je pustila u promet 420 miliona kartica koje se mogu koristiti u prodajnim jedinicama približno 12 miliona kompanija u 247 zemalja.
MasterCard predstavlja najvećeg konkurenta VISA tehnologije i ovu organizaciju je do sredine 1995. sačinjavalo 22 hiljade finansijskih institucija dok se ovaj tip kreditnih kartica može koristiti u približno 13 miliona kompanija u 220 zemalja sveta.

U tabeli 1 su predstavljeni podaci o ukupnom broju izdatih kartica i vrednosti obavljenih transakcija tokom 1995. godine. Na osnovu ovih podataka možemo zaključiti da su ove dve organizacije do sredine 1995. godine izdale približno 800 miliona kreditnih kartica pomoću kojih se svake godine obave transakcije u ukupnoj vrednosti od oko 1300 milijardi američkih dolara. U 1999 se sve gotovo udbostručilo (tabela 2).

Коментари

Популарни постови са овог блога

SISTEMI ZA PLAĆANJE   ELEKTRONSKIM   NOVCEM PLAĆANJE GOTOVINOM Plaćanje gotovinom je najjednostavnije i najefikasnije od svih drugih načina. Lako se prenosi od jedne osobe ka drugoj. Čak i veliki iznosi u papirnom obliku, lako se nose u džepu ili tašni. Posle izvršenog plaćanja nema reklamacija, što ga čini vrlo pogodnim za transakcije s malim iznosima. Ne ostavlja nikakav prateći trag iza sebe. Ova poslednja osobina je ujedno i mana sa stanovišta zakona jer je upravo zbog nje   plaćanje gotovinom omiljena metoda plaćanja za ljude angažovane u kriminalnim aktivnostima. Međutim, pokazalo se da potrošači masovno koriste gotovinu, čak i u zemljama gde se daje veoma velika pažnja, uključujući čitav niz pogodnosti, sredstvima bezgotovinskog plaćanja. Zavisno od zemlje za koju su bili dostupni statistički podaci, u 75% do 95% transakcija koristi se gotovina. Teško je precizno odrediti koje osobine čine gotov novac tako atraktivnim, ali među njima su, bez sumnje, sledeće bitne karakt

Prijatelj KAO

Vežba 7 Naziv vežbe: CRM i anketiranje CRM (Customer Relationship Management) ili prevedeno na naš jezik – Upravljanje odnosima sa kupcima. U savremenim uslovima, kvalitetan odnos sa kupcima predstavlja jedan od osnovnih parametara uspešnosti poslovanja. Zadovoljstvo kupaca dobrom saradnjom ali i poznavanje navika kupaca, njihovih želja i potreba ključni su faktori povećanja njihove lojalnosti u uslovima tržišne konkurencije. Ključ uspeha je konstantno raditi na poboljšanju usluga i odnosa sa kupcima a jedan od načina je saznati što više o njima i iskoristiti dobijene informacije i saznanja u svrhu personalizovanja svoje usluge. Iz prethodno iznetog vidimo da CRM možemo definisati kao strategiju poslovanja i komunikacije sa kupcima čiji je cilj prikupljanje informacija o kupcu. Te informacije se koriste za povećanje zadovoljstva I lojalnosti kupca, kako bi odnos sa njima bio bolji, duži i profitabilniji. Jedna od tehnika za komunikaciju i dobijanje potrebnih informacija od kupaca je